تا سال ۲۰۲۷، محصولات تاشو ۵ درصد از سهم کلی بازار گوشی را در اختیار میگیرند!
موسسه تحلیلی و آماری ترندفورس (TrendForce) در گزارشی جدید به بررسی اوضاع بازار گوشیهای تاشو در پنج سال آینده (همراه با سال ۲۰۲۳) پرداخته است. انتظار میرود در طی سال جاری میلادی حدود ۱۸٫۳ میلیون واحد از دستگاههای تاشو روانه بازار شوند که شامل سهمی ۱٫۶ درصدی از بازار میشود. با این وجود، در سال ۲۰۲۷ بازار گوشیهای رشد قابل توجهی پیدا خواهد کرد و حدود ۷۰ میلیون واحد از این گوشیها عرضه میشوند. با این مقدار، محصولات تاشو حدود ۵ درصد از سهم بازار گوشیها را به خود اختصاص میدهند.
از دلایل رشد روزافزون بازار گوشیهای تاشو میتوان به کاهش هزینههای ساخت این محصولات و افزایش میزان عرضه از سوی برندهای چینی دانست. هرچه هزینه ساخت قطعات موردنیاز گوشیهای تاشو مانند لولا و پنلها کاهش پیدا میکند، قیمت این گوشیها نیز افت پیدا خواهد کرد و به زیر ۱۰۰۰ دلار خواهد رسید.

طبق گزارش وبسایت ترندفورس، سامسونگ امسال حدود ۱۲٫۵ میلیون واحد از گوشیهای تاشو خود را عرضه میکند که معادل ۷۵ درصد از بازار این محصولات خاص است. برای مقایسه، غول فناوری کره سال گذشته ۸۲ درصد از بازار را در اختیار داشته است. پس از سامسونگ، هواوی با عرضه ۲٫۵ میلیون واحد (سهمی ۱۴ درصدی از بازار) به دومین برند پرفروش گوشیهای تاشو بدل خواهد شد. برندهای چینی اوپو و شیائومی نیز با کسب سهم ۵ درصدی و ۴ درصدی از دلایل اصلی افت سامسونگ هستند.
سامسونگ را میتوان اولین برندی دانست که گوشی تاشو روانه بازار کرد. علاوه بر این موضوع، شرایط پاندمی و عرضه محدود گوشیهای تاشو چینی نیز باعث شد که غول فناوری کره به برند اصلی بازار گوشیهای تاشو بدل شود. در حال حاضر، اکثر برندهای چینی گوشیهای تاشو خود را تنها برای بازار چین عرضه کردهاند. به محض فروش جهانی گوشیهای تاشو چینی، انتظار میرود بازار با رشد چشمگیری مواجه شود.

در نهایت باید اشاره کرد که ترندفورس در گزارش خود به برند اپل نیز اشاره کرده است. کوپرتینونشینها هنوز هیچ گوشی تاشویی معرفی نکردهاند ولی تحلیلگران این موسسه ادعا کردهاند تا زمانی که قطعات به کار رفته در گوشیهای مانند لولا و نمایشگر به طور کامل تکامل پیدا نکنند، نباید منتظر آیفون تاشو باشیم.